Werken in ateliervorm

Hoe kunnen we leerlingen stimuleren creatief te zijn en tegelijkertijd meer procesgericht werken? Vanuit deze vraag ontwikkelden cultuurcoaches en leraren samen dit programma waar materialen en technieken centraal staan.

Doen en begrijpen brengt je op nieuwe ideeën!

Bij deze werkvorm staat het uitproberen van materialen en technieken centraal. Kinderen leren door zelf te ontdekken in een ontspannen sfeer. Als leraar heb je tijdens het werken in ateliervorm een coachende rol. Acht atelierkaarten ondersteunen jou bij de invulling. Ga samen op ontdekkingsreis! Kijk zonder oordeel en wordt enthousiast van alle ideeën die ontstaan. 

De werkvorm in jouw klas

Er wordt een stimulerende leeromgeving gecreëerd door een techniek op verschillende plekken (stations) in jouw leslokaal op diverse manieren aan te bieden. Zo krijgt iedere leerling de gelegenheid om deze techniek op zijn of haar eigen manier te ontdekken en te onderzoeken.   

De beschikbare atelierkaarten behandelen acht verschillende technieken uit de beeldende leerlijn van de SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) en voldoen hiermee aan de kerndoelen. De kaarten kunnen gebruikt worden in groep 1 t/m 8. Zo wordt er al vanaf het eerste leerjaar gestart met een beeldende leerlijn.   

Voorafgaand aan het werken in ateliervorm, kan jouw school gebruik maken van verschillende teamtrainingen zoals de toolkit voor cultuurbeleid en de cursus Interne cultuur coördinator (ICC) waar de visie op cultuuronderwijs aan bod komt.  

Wat kun je verwachten en wat is er nodig?

Cultuurcoaches en atelierpedagogen Sabine de Jong en Misja Sirag komen naar jouw school en nemen materialen mee die nodig zijn voor het programma. Op school is een ruim lokaal beschikbaar met tafels, bij voorkeur een wasbak in de buurt, verf (rood, geel en blauw) en A4 papier.   

Deze cursus is interessant voor: Alle leerkrachten, ICC’ers en geïnteresseerden in het Primair Onderwijs 

  • Duur: 1,5 uur  
  • Introductie werken in ateliervorm en warming up met tekenspel (10 minuten). 
  • Werken in stations met verschillende technieken, zoals schilderen, constructie, druktechnieken en media. Alle acht atelierkaarten met daarop de basistechnieken komen aan bod (45 minuten). 
  • Korte pauze en opruimen (15 minuten).  
  • Mogelijkheden bespreken om de atelierkaarten op de eigen school uit te proberen en ruimte voor vragen (20 minuten). 

Meer weten over dit programma? Neem contact op met je cultuurcoach! 

Vragen? We helpen je graag op weg!

Heb je vragen over deze verdiepingscursus? Stel je vraag aan één van onze Kunstkade collega’s.

Programma’s