Samenwerken aan nieuwe ideeën!
Heb je als school, docent of leerling een maatschappelijk thema dat je samen met Kunstkade en culturele instellingen wilt onderzoeken? En sta je ervoor open om te experimenteren en ervaringen te delen? Organiseer dan een proeftuin! Samen met professionals uit de culturele sector ontwikkelen we, in een gelijkwaardige setting, nieuw aanbod voor cultuureducatie op school. Een unieke kans om ideeën tot leven te brengen!
Een proeftuin wordt opgezet vanuit een vraag van docenten en leerlingen. Kunstkade begeleidt en faciliteert dit onderzoeksproces waar ontmoeten en uitwisselen centraal staat. Wensen en ideeën kunnen leiden tot het verbreden van cultuureducatie op school.
Proeftuin in de praktijk
Proeftuin Genius Loci in het Leeuwarder Bos én op Oerol
Dit schooljaar (2025-2026) werken Kunstkade en VHDG samen aan een vernieuwend kunsteducatieproject in het Leeuwarder Bos en op Terschelling tijdens Oerol. Leerlingen van Ynsicht en ISK, nemen deel aan deze unieke proeftuin, waarin kunst, natuur en diversiteit samenkomen. Kunstkade biedt leerlingen een plek om spelenderwijs de kracht van kunst te ontdekken. Door samen te werken met kunstenaar Faisel Saro en Marrigt van der Valk, verkennen zij nieuwe manieren van kijken, leren en maken. Een traject vol ruimte voor experiment, eigenaarschap en verbeelding – precies wat nodig is in een wereld die continu verandert.
Marrigt & Faisel verkennen in oktober met leerlingen van YnSicht en ISK het Leeuwarder Bos. Daarna volgen er nog activiteiten in februari, april en mei, met als afsluiter de grande finale tijdens Oerol op 17 juni.
Proeftuin Slavernij heden – verleden
Honderd tweedejaars leerlingen van PJ !mpulse Leeuwarden gingen afgelopen schooljaar (2024-2025) tijdens een proeftuin aan de slag met het thema ‘slavernij heden-verleden’. Dit deden zij niet alleen met lesmateriaal op maat, maar ook met een bijzonder educatief cultureel en maatschappelijk programma. Door te zien, te proeven en te beleven, wordt het bespreken van maatschappelijke thema’s voor jongeren vaak veel makkelijker!
Een programma op maat
Voorafgaand aan de proeftuin over slavernij vroegen we leerlingen wat ze wilden leren over dit onderwerp en hoe. De input die we kregen was bepalend voor het lesmateriaal en het programma. Op de projectdag van de proeftuin debatteerden de leerlingen met Tûmba, bekeken ze een voorstelling van danstheater Aya en volgden ze een workshop drama van Meeuw jonge theatermakers of een workshop video maken van Wrapvideo. Met hulp van het Historisch Centrum Leeuwarden en alle opgedane ervaringen, beantwoordden ze hun eigen onderzoeksvragen in een creatieve presentatie. Het resultaat: een zelfgemaakte podcast, theaterstuk of poster!
Ben je nieuwsgierig geworden? Neem dan vrijblijvend contact op met ons team. Er zijn maximaal vier proeftuinen per schooljaar mogelijk.
Vragen? We helpen je graag op weg!
Heb je vragen over dit programma? Stel je vraag aan onze Kunstkade collega’s.