22 mei 2024

Kunstkade TO Party zet talenten in de spotlights

Woensdag 22 mei vond Kunstkade TO Party plaats in Stadsschouwburg de Harmonie. Deze ochtend kwamen alle Talent Ontwikkel Programma’s voor basisschoolkinderen samen: FilmIt!, Foto Podium, Mijn Verhaal, Dance Battle, Adje Urban en Adje Muziek. Ruim 500 kinderen schitterden op het grote podium, waarbij het ‘Kijk eens wat ik kan’ principe centraal stond.

Ruim 500 kinderen schitterden op het grote podium

Dit was het eerste jaar dat alle TOP-programma’s en ook bijna alle basisscholen samenkwamen tijdens één presentatiemoment. Het plezier staat bij cultuureducatie altijd voorop en kinderen mogen elkaar aanmoedigen tijdens de optredens. De kinderen van Mijn Verhaal, Dance Battle, Adje Urban en Adje Muziek schitterden op het podium met zelfgemaakte gedichten, verhalen, muzikale-, dans- en skate-optredens en decors. Ze tonen vol trots hun talenten. In de foyer kon iedereen de tentoonstelling van Foto Podium bekijken. Maar tijdens de film van FilmIt! werd het ineens muisstil in de zaal. En een aanmoediging als ‘Je kan het!” vanuit het publiek hielp een verhalenverteller na een korte aarzeling haar verhaal zelfverzekerd voor te dragen. Het publiek bracht het gouden randje en volop sfeer aan TO Party!

“Gezien en gehoord worden is belangrijk in de ontwikkeling van het kind”, dit benadrukt ook projectcoördinator Sabine de Jong. Zo geven we erkenning aan de inspanningen van kinderen voor dat wat ze gedaan of gemaakt hebben.

‘Trekhaken’ in het onderwijs

De metafoor van de trekhaak gaat volgens Ridder ook op in het onderwijs. “In dat geval is de trekhaak iemand die aanmoedigt, hoop geeft en helpt richting te bepalen.” Docenten vervullen wat hem betreft een cruciale rol. “Die begeleiden een stukje van je leven en dat ook nog eens op het culturele vlak. Dus als het gaat over wat het is om mens te zijn en hoe je expressie kunt geven aan je gevoelens en je gedachten. Ik denk dat cultuureducatie kinderen vormt en ze leert richting te geven, onder andere als het gaat over het gestalte geven aan hun identiteit.”